afb. Toine Janssen, 21 december 2019
Antwerpen hield zijn leidinggevende rol op het gebied van de sculptuur ook in de 17de en 18de eeuw. Omstreeks 1770-1775 maakte een onbekend beeldhouwer, die in stijl overigens enige verwantschap vertoont met de toen in Antwerpen werkzame Brabander Walther Pompe, deze Maria op de wereldbol. Het Kind had oorspronkelijk een lans in de handen waarmee Hij samen met Zijn moeder de kop verpletterde van de slang, die de wereld in zijn macht hield, een directe toespeling op de voorspelling uit Genesis (Gen.3:14-15). In de 17de en 18de eeuw was deze voorstelling bijzonder populair omdat men in de slang een personificatie zag van het potestantisme. | 76 |
Catalogus Noordbrabants Museum (1978) 76
H. van Haaren, Kunst en religie, jaargang 42 () afb. 52
Het Bisschoppelijk Museum van 's-Hertogenbosch 1933-1963, nr. 197 (1963) 38, 44/45
Voorloopige lijst der Nederlandse monumenten van geschiedenis en kunst, X (1931) 183